برگزاری مراسم نکوداشت باستانی پاریزی در باغ موزه نگارستان
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۵۳۵۲
به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین آینهدار دوران، همزمان با سالروز تولد زنده یاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی با حضور معاون فرهنگی دانشگاه تهران، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، نمایندگان سیرجان و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، مهندس حمید باستانی پاریزی، دکتر هادی سیف، حسین محجوبی، سید علی میرافضلی و جمعی از هنرمندان و مسئولان کشور، دوشنبه 3 دی 1397، در مجموعه فرهنگی تاریخی باغ موزه نگارستان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این مراسم، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن خوشآمدگویی به حاضران، گفت: باید از همکاری های شرکت ملی صنایع مس ایران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، اصحاب رسانه و همه همراهان این طرح تشکر کنم.
وی افزود: استاد باستانی پاریزی حق بزرگی بر گردن همه ما دارد؛ حق بزرگی بر علم و فرهنگ و ادب این کشور دارد و طبیعی است که برای پاسداشت چنین انسان بزرگی، کارهایی که ما انجام می دهیم شاید کافی و در شأن ایشان نباشد. اما سعی می کنیم به تناسب توان و ظرفیتی که وجود دارد در نکوداشت این استاد عزیز بهره ببریم.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: بسیار خوشحالیم که از چند سال پیش دانشگاه تهران با این مراسم همراه شد و با همکاری شرکت مس و دوستان دیگر تلاش شد که به مناسبت های مختلف، یاد این استاد گرامی داشته شود. امیدواریم از این به بعد هم با برنامه هایی که پیش بینی شده بتوانیم وجوهات مختلف شخصیت استاد باستانی پاریزی را مخصوصا به نسل جوان معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران در بخشی از سیاست های کلان خود، ارتباط نسل جوان با مفاخر تاریخ علمی و فرهنگی کشور را قرار داده است و امیدواریم که در کنار سایر اساتیدی که در این مکان تاریخی معرفی می شوند، استاد باستانی پاریزی نیز بیش از پیش برای نسل جوان معرفی شود و رابطه ای بین گذشته پر افتخاری که اساتیدی جون ایشان در ایران پایه گذاری کردند و نسل جوان ما بر قرار شود.
دکتر مجید سرسنگی، گفت: امروزه مرز بین ملت های بزرگ و غیر از آن در توجه به مفاخر ملت ها است. ملتی می تواند ادعا کند که ملت بزرگ و رو به رشد و توسعه ای است که نسبت به مفاخر و بزرگانش توجه داشته باشد. میراث واقعی ما در کنار میراث تاریخی و فرهنگی دیگر، این اساتید هستند. اساتیدی که برای عظمت و اعتلای این کشور و این ملت بزرگ کوشیدند و تمام سرمایه وجود خود را مصروف کردند تا امروز ما در کشوری سرافراز، پر غرور و بالنده زندگی کنیم.
در ادامه این مراسم، مهندس حمید باستانی پاریزی فرزند زنده یاد استاد باستانی پاریزی در سخنانی، گفت: لازم است حتما از تمام کسانی که طی این چند سال زحمت کشیده اند و مقدماتی را فراهم کرده اند که چنین مراسمی برگزار شود تشکر کنم؛ برنامه امسال آینه دار دوران با پشتیبانی مجتمع مس سرچشمه کرمان، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران و خانه فرهنگ و هنر گویا، شکل گرفت.
وی افزود: از همه مهم تر کار و زحمات شبانه روزی سید عباس دعایی را باید قدر بنهیم. ما یعنی خانواده باستانی پاریزی نه جانا و نه مالا هیچ کمکی نتوانستیم به ایشان کنیم. همراهی همه هنرمندان گرامی در این طرح با همت جناب دعایی شکل گرفته است.
باستانی پاریزی در ادامه اضافه کرد: امیدواریم حضور اساتید بزرگوار در افتتاح این طرح نوید بخش حضور شاگردانشان و دیگر هنرمندان جوان تری باشد که با تشویق این اساتید پلی بین ادبیات و تاریخ و هنرهای تجسمی بزنند.
وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در زمینه آثار استاد باستانی پاریزی، گفت: در طول حیات استاد، 65 کتاب از سال 1323 تا سال 1392 به چاپ رسید. نمونه های اول و دوم شصت و ششمین کتابشان به نام کوه ها با هم اند، توسط خودشان تصحیح شد اما در سال 1394 منتشر شد.
حمید باستانی پاریزی تاکید کرد: توجه پدر به تاریخ محلی بیش از نگاه شان به تاریخ و اسناد عمومی بود زیرا اعتقاد داشتند که بسیاری از موضوعات محلی در سرزمین پهناور ایران نمی توانست جامع و کامل در تواریخ عمومی که عمدتا در پایتخت ها و مراکز قدرت و دبیران و کاتبان رسمی نگاشته می شد، جا پیدا کند.
وی در ادامه اظهار کرد: حداقل 9 عنوان از کتاب های پدر تصحیح و تشریحی از تاریخ استان کرمان است. عمده اسناد و کتب خطی ای که ایشان بر مبنای آن ها کار می کرند طی سال های دهه 60 به کتابخانه مرکزی دانشگاه کرمان اهدا شد و در آنجا نگهداری می شود و هنوز هم جای کار دارد و علاقه مندان می توانند آن ها را بازبینی کنند و اطلاعات جدیدی از آن ها استخراج کنند.
مهندس حمید باستانی پاریزی در پایان سخنانش، گفت: طی این 5 سالی که از درگذشت استاد می گذرد، 28 عنوان از آثارشان تجدید چاپ شده است. امیدواریم سال آینده بتوانیم کتابی که پدر در زمان حیات می خواستند از مجموعه مقالات اساتید و معلم های خود به چاپ برسانند را منتشر کنیم. سخت ترین کاری که از نوشته های پدر باقی مانده، «کتاب تن آدمی شریف است» است که چاپ اول با حدود 300 صفحه آن در سال 1357 منتشر شد اما طی این سال ها، استاد بیش از سه برابر این حجم مدرک و دست نویس برای این کتاب تهیه کردند و ما امیدواریم روشی پیدا کنیم که به شکلی که خللی به نوشته پیشین وارد نشود با افزودن این اطلاعات، کتاب راغ به مرحله انتشار برسانیم.
در ادامه، عباس دعایی دبیر اجرایی جایزه آینه دار دوران، گفت: استاد باستانی بعد از رفتنشان از پیش ما نیز، همچنان معلم و آموزگارند؛ هرچند او نیز مانند هر بزرگ و کسی که از عمرش بهره برد و بزرگ بودن و درست زیستن را انتخاب کرد با آثار خود همچنان معلم می ماند و تنها با حضورش در زمان حیات خود دیده نمی شود که مرده آن است که نامش به نیکویی نبرند.
وی افزود: اینگونه نیست که پس از وفات کسی بخواهیم به فضایلش بپردازیم و تنها ذکر فضایلی باشد و افسوس برای از دست دادن
در سالروز تولد او جمع شدیم که بدانیم زنده بودن را ارج می نهیم و زندگی تنها با در کنار ما بودن نیست. چه بسیار که در بودنشان نیستند و چه بسیاری که همیشه با افکار و آثارشان هستند و یادشان شیرین و گرامی و انسان ساز است.
دبیر اجرایی جایزه آینه دار دوران، تصریح کرد: این روز را بهانه قرار دادیم تا روزی باشد برای احترام به فرهیختگان این مرز و بوم؛ کسانی که از این سرزمین به همه جا نگریستند و هر نشانی در عالم را برای بلند نظریشان به تماشا نشستند و افتخار این سرزمین شدند که به حقیقت هستند انسانهایی از سرزمین پارس که به دنبال علم هستند حتی اگر در ثریا باشد.
وی ادامه داد: شاید بتوان گفت این آیین و همایش به این دلیل با همایشهایی که تنها به نام یک فرد فرهیخته برقرار است تفاوت دارد و این به بهانه بزرگداشت یک شخص برای نگاه به افرادیست که بعد رفتنشان نیز خواهند بود. اگر ما با نام استاد باستانی پاریزی دور هم جمع شده ایم قصدمان دیدن راهیست که امثال او رفته اند.
دعایی اظهار داشت: آینه دار دوران، نامی است که برای ایشان یافتیم و حال در این روز می خواهیم از آینه داران دوران بگوییم؛ ما به خاطر توجه به آثار مکتوب استاد باستانی پاریزی شروع به پدید آوردن اثرهای تصویرگری برای نشان دادن این شیوه تدریس تاریخ ایشان شدیم که به قول خود استاد به دنبال ردپای خدا در تاریخ بودند.
وی تاکید کرد: دانشگاه تهران از اول شروع کار در کنار جوانان علاقه مند بود و شرکت ملی صنایع مس کشور با توجه به مسئولیت های اجتماعی اش ما را به محل اصلی زندگی استاد و کرمان وصل کرد تا بتوانیم در کنار همراهانی چون آقای میرافضلی به این حرکت ها شکل بدهیم.
دبیر اجرایی جایزه آینه دار دوران، گفت: تلاشهای بسیاری با همراهی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران شکل گرفت و در آخر سالروز تولد استاد در این سال آغازگر دعوت از هنرمندان علاقه مند به این راه برای به وجود آمدن این مسیر برای آیندگان شد. قرار بر ایجاد جایزه ای شد به نام آینه دار دوران که با دیگر جایزه های معمول متفاوت است.
وی تصریح کرد: جایزه ای با همان هدف اولیه، فقط این بار در سطحی وسیع تر و دعوت از تمام هنرمندان برای نشان دادن تصویری از آثار مکتوب؛ در ادامه همان تفاهم نامه اولیه، متنی تهیه شد که موسسه ای به نام آینه داران دوران را مسئول ادامه راه آینه دار دوران قرار دهد. باشد که در کنار تمام علاقه مندان به فرهنگ و هنر این راه ادامه یابد و بتوانیم خدمتی در کنار بزرگانی کنیم که همواره دست جوانان علاقه مند را گرفته اند.
در این مراسم که با اجرای رضا رفیع، برگزار شد؛ سید علی میرافضلی مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، دکتر هادی سیف و رسول مرادی به سخنرانی پرداختند. همچنین استاد کیخسرو دهقانی به شاهنامه خوانی پرداخت و کلیپی با صدای استاد شهرام ناظری با شعری از زنده یاد دکتر افشین یدالهی به یاد استاد باستانی پاریزی پخش شد.
در پایان مراسم، پس از رونمایی از نشان جایزه طرح آینه دار دوارن، نمایشگاه موقت این طرح شامل آثاری از هنرمندانی چون تاها بهبهانی، یدالله کابلی، حسین محجوبی، کامبیز درم بخش، عطاالله امیدوار، محمدعلی بنی اسدی، علی خسروی، رسول مرادی، فرزانه محجوبی و نوریا گارسیا مسیپ در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران افتتاح شد.
انتهای پیام/
168 / 167 باستانی پاریزی باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران آینه دار دورانمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: باستانی پاریزی باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۵۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حرکت تانکوار شهرداری زاکانی علیه پارکهای قدیمی تهران؛ باز کردن باب «درختکشی» به چه قیمتی؟
استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران میگوید: «پارک لاله تنها پارک تهران است که کلیه گیاهان آن نقشه برداری شده و در وب سایت سازمان بوستانها تمامی اطلاعات و نقشه پراکنش گیاهان آن قابل دسترسی است.با رفتارهای تهاجمی اینچنینی به فضای سبز، باب درخت کشی در شهر باز خواهد شد و اگر هزاران پلاکارد هم با عنوان “ زنده باد درخت“ نصب شود، کسی آن را باور نمیکند.»
کسی نمیداند شهرداری تهران چه در سر دارد که هر روز شکایت و گله شهروندان رو به آسمان است، یک روز میخواهد در پارکهای تهران هتل بسازد، روز دیگر میخواهد در پارک قیطریه برای مردمی مسجد بسازد که همان مردم، در همان پارک بخاطر این تصمیم تجمع کردهاند، یک روز قراردادی پر ابهام با چینیها میبندد که برای تهران اتوبوس بیاورد و همان قرارداد صدای داد و فغان شورای شهریها را بلند میکند.
این روزها هم نوبت به پارک لاله رسیده است. مدتی است که در پارک لاله تهران، سمت غربی ایستگاه آتشنشانی و روبهروی خیابان پورسینا، حصارهایی نصب شده است. در روزهای اخیر هم کانکسهایی در محل مستقر شده و گویا همهچیز مهیای آغاز عملیات درختکشی و ساخت و ساز در پارک لاله است. این وضعیت باعث شد که هفته گذشته جمعی از شهروندان در این محل جمع شوند و به زاکانی اعتراض کنند.صحبت از ساخت یک فرهنگسرا در پارک لاله است.
در همین خصوص حسین آخانی، استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران دیروز، ۱۵ اردیبهشت شخصا به پارک لاله رفته و از نزدیک اوضاع این محوطه حصارکشی شده را بررسی کرده است.
این استاد دانشگاه میگوید: «روز شنبه ۱۵ اردیبهشت به پارک رفتم و با صحنههای نگران کنندهای مواجه شدم. اول آنکه بخشی از جنوب پارک در نزدیکی ایستگاه مترو تغییر کاربری داده شده است. آنچه از لابلای حصار دیده شد، گود برداری و ایجاد سازهای (شبیه دستشویی) به مساحت تقریبی حدود ۲۰۰-۵۰۰ متر مربع است. کمی دورتر در غرب آن، درست مجاور ایستگاه آتش نشانی و محلی که درختان انجیلی قرار دارند در چند هزار متر مربع حصار کشی شده است. علاوه بر انجیلی، درختان قدیمی تنومند و ارزشمند دیگری در این بخش پارک رویش دارد. درختان این بخش پارک به دلیل خاک باز، از شادابی و سلامت بیشتر برخوردار است و طبیعی است کوچکترین دستکاری در آن نباید صورت گیرد.»
آخانی با بیان اینکه در ۱۳ اردیبهشت امسال با آقای مهندس مختاری رئیس سازمان بوستانها و فضای سبز تهران در خصوص دلیل این حصار کشی پرسیدم. ایشان به من قول دادند که آنجا هیچ درختی قطع نمیشود. ادامه میدهد: «در گفتوگوی دوباره خود با آقای مهندس مختاری متوجه شدم که ماجرا جدی است و برنامه تغییر آن محل برای اهداف فرهنگی وجود دارد. اگر چه ایشان مدعی عدم قطع درخت بود ولی تغییراتی که بناست انجام شود و روزنامه همشهری نیز به آن اشاره کرده است باعث تهدید این زیست بوم شهری و به مرور باعث خشک شده درختان خواهد شد.»
به گفته استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران، جنوب پارک لاله از نظر گونههای درختی متنوعترین و اتفاقا دارای گونههای بومی است و با توجه به انبوه درختان، سیمای جنگلی شمال کشور را در ذهن تداعی میکند. او معتقد است: «هر گونه تخریب، تغییر کاربری و حتی ایجاد آبنما و راه عبور و مرور به این زیست بوم شهری اشتباه و خطای نابخشودنی است.»
چرا پارک لاله مهم است؟
دکتر آخانی در برابر این پرسش که چرا پارک لاله اهمیت دارد و چرا باید نگران این بوستان باشیم، میگوید: «اول اینکه این پارک تنها فضای سبز مجاور بزرگترین و قدیمیترین دانشگاه کشور است. دانشگاهی که در قلب شهر تهران از داشتن یک کمپوس (فضای بیرونی) مناسب محروم است. این پارک تنها جایی است که دانشجویان میتوانند با دوستان خود در آنجا قدم بزنند و زیباترین خاطرات دوران تحصیل خود را بگذرانند. شک ندارم که هزاران دانشجو در همین پارک بزرگترین تصمیم خود را در فضای زیبای پارک برای تشکیل زندگی مشترک را گرفتهاند.»
این استاد دانشگاه ادامه میدهد: «آرزو داشتم که روزی پارک لاله را به باغ گیاهشناسی تبدیل کنم تا دانشگاهی باز باشد برای شهر تا کودکان، دانش آموزان و دانشجویان و مردم با دنیای گیاهان آشنا شوند. بعد از چندین سال مذاکره مفصل و جلسات متعدد، هیئت مدیره سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران - علیرغم موافقتهای اولیه - با آن مخالفت کرد. دلیل مخالفت این بود که این پارک قدیمی است و به هیچ عنوان نباید به آن دست زد! بعد توافق شد که باغ گیاهشناسی در دو سوی اتوبان چمران در مجاور برج میلاد و دانشگاه تهران ساخته شود. توافق انجام شد، تفاهم نامه امضا شد، شورا آن را مصوب کرد ولی به دلایل نامعلوم به مرحله اجرا نرسید.»
او ادامه میدهد: «پارک لاله تنها پارک تهران است که کلیه گیاهان آن نقشه برداری شده و در وب سایت سازمان بوستانها تمامی اطلاعات و نقشه پراکنش گیاهان آن قابل دسترسی است. در این پروژه که توسط اینجانب در دانشگاه تهران انجام شده است، بایستی بزودی با نصب پلاک، شامل نامهای علمی و فارسی و پراکنش در داخل پارک و با استفاده از کد QR ، علاقه مندان بتوانند اطلاعات دقیقتر شامل عکسهای دقیق و پراکنش آن را بدست آورند.»
آخانی اظهار میکند: «پارک لاله تنها پارکی است که در آن درخت انجیلی (Parrotia persica) بیش از نیم قرن پیش کاشته شده است و به همین دلیل ارزش و اعتبار حفاظتی بسیار بالایی دارد.»
استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه به یاد میآورم در فروردین ۱۴۰۱، وقتی برای ایجاد موزه علم در زمینهای در اختیار دانشگاه تهران واقع در ملا صدرا چندین درخت سرو نقرهای آمریکایی - که ارزشهای اکولوژیک چندانی برای شهر ندارند - قطع شدند، آقای مختاری و ماموران شهرداری محکم جلوی آن ایستاد، میگوید: « آقای مختاری، به عنوان کسی که خود را حافظ درختان تهران میداند، و شورای شهر تهران وظیفه دارند جلوی این تغییر کاربری تحت هر عنوان و با هر هدفی بیایستد. با رفتارهای تهاجمی اینچنینی به فضای سبز، باب درخت کشی در شهر باز خواهد شد و اگر هزاران پلاکارد هم با عنوان “ زنده باد درخت“ نصب شود، کسی آن را باور نمیکند.»
با این گلایهها و با توجه به اینکه هر دو اقدام ساخت مسجد و فرهنگسرا در بوستانهای قیطریه و لاله با اعتراض و تجمع شهروندان روبهرو شده،سوال اینجاست که شهرداری تهران برای کدام مردم و چه کسانی این بنا را میسازد؟ چرا شهرداری میخواهد با تانک از روی پارکهای تهران بگذرد؟ این همه لجبازی با مردم شهر چه هدفی را دنبال میکند؟ شهرداری که مردم با اقداماتش همراه نیستند، برخی از اعضای شورای شهرش جلسه سخنرانیاش را ترک میکنند و با اون همسو نیستند، چه هدفی دارد؟